Saturday 1 March 2014

Polis kini pantau pertemuan pemimpin ‘Kesultanan Sulu’

10:00

(Gambar Hiasan)

Kuala Lumpur: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memantau pertemuan pemimpin kanan ‘Kesultanan Sulu’ yang dikatakan akan ke Sabah kononnya untuk membincangkan tuntutan ke atas Negeri di Bawah Bayu itu.

Berdasarkan maklumat diterima PDRM, pemimpin itu dipercayai akan tiba di Sabah dalam masa terdekat untuk bertemu ‘individu berkepentingan’ bagi membincangkan isu berkenaan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, berkata maklumat dan risikan polis mendapati pemimpin itu akan ke Sabah dalam beberapa hari lagi tetapi enggan mendedahkan identiti ‘individu berkepentingan’ terbabit.

“Kita akan memantau pertemuan itu dan mengambil tindakan sewajarnya jika ia mengancam keselamatan negara mengikut undang-undang sedia ada,” katanya selepas majlis ramah mesra dengan bekas pegawai kanan polis di Pusat Latihan Polis (PULAPOL) di sini, semalam.

Khalid berkata, pihaknya turut mencadangkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, supaya membangkitkan isu ancaman ‘tentera diraja Sulu’ dan pembabitan warga Filipina dalam kes penculikan di Sabah kepada Presiden negara itu, Benigno S Aquino III, yang berada di negara ini sempena lawatan dua harinya bermula semalam.

“PDRM mencadangkan Perdana Menteri membincangkan isu keselamatan negara ini dengan Presiden Filipina bagi dicari jalan penyelesaian,” katanya.

Kawal keselamatan pesisir pantai
Dalam perkembangan lain, Khalid berkata, pasukan Polis Marin akan kembali mengawal keselamatan pesisir pantai negara atas persetujuan Perdana Menteri.

Katanya, kerajaan tidak mengehadkan tugas polis dalam mengawal keselamatan negara, termasuk membabitkan perairan negara.

“Kerajaan membenarkan PDRM mengawal pesisir pantai negara bagi memudahkan polis melaksanakan rondaan dan menguatkuasakan undang-undang,” katanya. - Bharian

Mengenai MyFM

My Fresh Media adalah satu portal media yang tidak pernah jemu menyediakan bacaan yang menarik untuk pembaca mengenai perihal hiburan, isu semasa, jenayah dan remaja.

0 comments:

Post a Comment

 

© 2014 MyFM. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top